Lediga tjänster (vacant jobs)


Att arbeta på Ängsbacka

Ängsbacka är på många sätt en unik arbetsplats – kreativ, kaotisk, kul, utmanande och stödjande. Här uppmuntras alla att vara sig själva och visa sig som personer, samtidigt som vi jobbar professionellt och målinriktat. Vi erbjuder en meningsfull arbetsmiljö med varm gemenskap och dagliga möjligheter att växa som människa.

Klicka på respektive tjänst nedan för att läsa mer. (Click below to read more about the jobs.)

 

Jobbet som volontärskoordinator

Som volontärskoordinator kommer du tillsammans med två kollegor att ansvara för att planera och leda volontär gruppens (under högsäsong upp till 200 volontärer) arbete och se till att allt fungerar och löper enligt plan, inklusive hålla i möten, administration, utvärdering, rekrytering och registrering av volontärer. Du har ansvar för ett bra samarbete och kommunikation med Ängsbackas ledning och med övriga operativa kurs/festivalgrupper. Du kommer också fungera som emotionell support för volontärerna samt se till att de får det stöd som är nödvändigt för att de skall kunna fullfölja sina uppgifter. Tillsammans med dina kolleger och ledningsgruppen är du med och skapar en hållbar volontärorganisation och ett bra volontärprogram.

Utmaningen

Jobbet som volontärskoordinator är kanske det allra roligaste på Ängsbacka, men också det allra mest utmanade. Du behöver vara oerhört stresstålig och ha en enorm kapacitet att hålla dig lugn och vid gott humör även när det är stressigt eller krisar. Det är du (och dina kolleger) som ska “hålla space” för alla volontärerna och se till att hela volontärsorganisationen fungerar praktiskt och samtidigt skapar ett varmt och hjärtligt omhändertagande för festivalernas deltagare.

Att arbeta på Ängsbacka

Ängsbacka är på många sätt en unik arbetsplats – kreativ, kaotisk, kul, utmanande och stödjande. Här uppmuntras alla att vara sig själva och visa sig som personer, samtidigt som vi jobbar professionellt och målinriktat. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete med varm gemenskap och dagliga möjligheter att växa som människa.

Vi söker dig som är:

  • Trygg, stabil och är oerhört stresstålig.
  • Social och älskar att möta människor.
  • Gillar att prata inför stora grupper.
  • Van att skapa och leda hållbara team.
  • Kan hålla många bollar i luften samtidigt och är en mycket bra organisatör.
  • Har erfarenhet av arbete med personlig och hållbar utveckling.
  • Är en duktig kommunikatör med mycket bra time-management.
  • Har personlig erfarenhet och förståelse för andlig och personlig utveckling.

Kanske har du gedigen utbildning inom området, kanske har du många års erfarenhet. Det viktiga är att du är rätt person, dvs att du förstår Ängsbackas verksamhet och har ett brinnande engagemang för vårt verksamhetsfält “out of the comfort-zone”, parallellt med att du både är bra på projektadminstration och på att leda och möta människor. Välkommen till Ängsbacka, välkommen hem!

Anställningsvillkor

Arbetsperioden är enligt överenskommelse under sommaren 2017, samt planering under vissa perioder under våren. Under festival och camp-perioder ingår jour vilket gör att du då behöver bo på Ängsbacka eller i närheten. Lön enligt överenskommelse.

 Sänd din ansökan så fort som möjligt till jobs@angsbacka.se 

We are looking for the right person to lead and inspire the housekeeping team – with the goal to make Ängsbacka Course Center into a beautiful, cozy, held and well organized “home” – for guests, workshop leaders, volunteers and staff.

Ängsbacka Course Center in Molkom, Sweden hosts a large number of courses and festivals in the field of personal development all year round. In the spirit of service to all that come here our goal is that everyone will enjoy the feeling of being welcomed and taken care of during their entire stay. We are looking for a person who will be supporting the guest both by coordinating daily housekeeping and beatufying and by being the host at some of our events.

Making the guests feel welcome

The area of Housekeeping is considered one of the key functions; our ambition is to offer guests beautiful, clean and inviting sleeping rooms, workshop spaces, toilets/showers and shared areas for eating and recreation. By fully embracing the role as Housekeeper you are offered a unique opportunity to really support the Ängsbacka magic that is created by the thousands of people passing through each year.

Housekeeping

The Housekeeper role is mainly that of a coordinator; you will be planning tasks and work-leading volunteers on a daily basis. Occasionally, depending on the work-load and the number of available volunteers, you will be directly involved in completing the necessary practical tasks.

Beautyfying:

Ängsbackas basic style is simple, relaxed and home-like; in your role you have the possibility to be creative and add personal touch and flavour to enhance the experience of the guests. Bigger renovation or beautifying projects are initiated and coordinated in collaboration with other circles and the management team.

Hosting:

The Host function during the actual event involves for example to be the first point of contact for the participants as well as the course leader; you are expected to effectively respond to any practical needs that may arise during the event by solving the issue yourself or delegate to a suitable person.

Collaboration:

As Housekeeper you act in close co-operation with Ängsbacka’s event coordinator, responsible for collecting and communicating all essential information for the planning and completion of events. You are a member of the Operations Circle; a collaboration of the work-leaders from operational circles such as Kitchen, Site, Booking etc. responsible for execution of the event as a whole – your area of responsibility is to ensure that the indoor spaces are sufficiently prepared and maintained to serve the course or festival at hand.

Skills & qualifications:

Your personal suitability for the role is of utmost importance and we believe that the following skills and qualifications describe you and/or your ambitions:

  • Leadership and group facilitation skills
  • Self motivated, organised, effective and thorough
  • Sense of aesthetic and attention to details
  • Good communication and collaboration skills
  • Patience, flexibility, endurance
  • Self awareness and self care
  • Service Minded
  • Capacity & willingness to delegate
  • Basic knowledge regarding cleaning procedures, personal- environmental safety and ergonomics
  • Basic knowledge in handling data and online communication and tools for online collaboration such as Google drive
  • Fluent in spoken and written English, Swedish is a plus

PRACTICAL INFORMATION, CONTACT & APPLICATION

To be able to do the job in a functioning way, we want you to live on-site at Ängsbacka. The job include working weekends. There are good possibilities to work intensivly some periods and thereby being able to be free during other periods.

The position is based on 60% of full time employment, starting as soon as possible and latest 1st of March 2017.

We are open for applications as of now and until we find the right person for the role.

Questions and contact:  jobs@angsbacka.se

Kitchen Manager – full time from August 2017

 

Ängsbacka söker ny Kitchen Manager från och med i höst. Som Kitchen Manager ansvarar du för hela vår köksverksamhet inkl inköp och budget.Till hjälp har du olika kockar som kommer in när det är festival och kurs, köksassistener samt volontärer. Egen matlagning ingår även efter överenskommelse. Tjänsten är på heltid större delen av året, med möjlighet att vara ledig längre perioder under vintern om man så önskar. Kontakta jobs@angsbacka.se för frågor och ansökan.

Product Manager – från hösten 2017 eller tidigare.

I rollen som Product Manager ansvarar du för att sköta kontakten med alla workshopledare som ingår i Ängsbackas kursutbud, vilket innefattar: Inbokning av events i vår bokningskalender, göra överenskommelser och skriva kontrakt, samt följa upp med fakturering efter genomförd kurs. Tillsammans med marketing-teamet är du även med att skapa bra marknadsföringsupplägg för respektive event.

Du behöver ha intresse och kunskap kring andlig och personlig utveckling, och känsla för vilka slags event som är intressanta för våra målgrupper och vilka kanaler man kan nå dem genom. Rollen innefattar en blandning av eget arbete (mycket per mejl och telefon), direkta kontakter med workshopledare, samt samarbete med ledningsgrupp, booking, marketing team m fl.

Du ansvarar för att boka in ett bra kursutbud på kort sikt (huvudsakligen återbokningar av befintliga event) samtidigt som du är med och utvecklar vår produktprofil på längre sikt. Arbetet är ungefär halvtid och kan delvis skötas på distans.

Vi söker dig som vill verka på Ängsbacka långsiktigt. Är du rätt person så kan rollen som Product Manager vara en naturlig ingång för att bli del av Ängsbackas ledningsgrupp.

Skicka ansökan med CV och kort personligt brev till jobs@angsbacka.se.

Ängsbacka som center för hållbarhetsfrågor

Paralllellt med personlig utveckling och andlighet har Ängsbacka  också ett stort engagemang i hållbarhetsfrågor, inklusive egen odling. Vi är färd med att starta en mindre ekoby på området. För några år sedan arrangerades den nordiska permakulturfestival på Ängsbacka.

Sommaren 2017 står vi värd för European Ecovillage Conference som arrangeras av GEN (Global Ecovillage Network). Mellan 300-600 ekobyentusiaster kommer att samlas på Ängsbacka 16-20 juli med massor av workshops, erfarenhetsutbyten mm.

Vintern 2018 planerar vi att för första gången ordna en 5-veckors EDE, Ecovillage Design Education.
 

 

Trädgårdsmästarens roll och uppdrag

Som trädgårdsmästare på Ängsbacka är du huvudansvarig för hela vår grönsaksodling mm.

Ditt uppdrag är att ta vid och stara upp årets säsong (planering finns förberedd, förodling pågår), och genomföra samt dokumentera ekologisk grönsaksproduktion (friland och kallväxthus) i tätt samarbete med kök, sallads-team och café, samt arbetsleda skötsel av park (gräsmattor, sommarblommor, perenna rabatter, fruktträd ect.). Under trädgårdsavdelningen ligger också skötselansvaret för källsortering och utedass.

Du arbetsleder arbetet som i huvudsak genomförs av volontärer (med skiftande erfarenheter av odling). Till ditt stöd har du två stycken koordinatorer (med skiftande erfarenheter av odling). Du är ansvarig för allt som gäller arbetets innehåll och genomförande, medan kooridinatorerna har det ”sociala ansvaret” gentemot volontärerna och deras helhetsupplevelse av både arbetet och vistelsen på Ängsbacka.

Du erbjuds också coachande stöd i din arbetsledarroll.

Vi söker dig som är

Strukturerad, kommunikativ, pedagogisk, social och lugn. Du är trygg i dig själv och håller fokus, är bra på skapa relationer och upprätta samarbeten. Du har en passion för jord, hållbarhet och biologi/ekologi. Du är prestigelös och samtidigt duktig på att delegera och leda andra. Du delar Ängsbackas vision och trivs i Ängsbackas community- kultur.

Kompetenser och erfarenheter

Utbildad trädgårdsmästare eller liknande yrkesutbildning med inriktning mot ekologisk odling och park skötsel, samt några års erfarenhet, alternativt flerårig dokumenterad erfarenhet inom området.

  • Gärna utbildad i permakultur och perenna odlingssystem.
  • Erfarenhet av pedagogisk arbetsledning är av stor vikt.
  • Din sociala kompetens och stresstålighet är väldigt viktig.
  • Kunna hantera budget och ekonomisk redovisning av denna.
  • Du kommer mestadels prata och skriva på engelska i denna tjänst men även svenska.
  • Datakunnig i Google drive, google docs och lite google excel.

Tjänstgöring

  • Heltid; 100%
  • Säsong; April – Sept/Okt
  • Lön och ev. boende och mat enligt avtal.

Ansökan med CV och kort personligt brev till jobs@angsbacka.se
så fort som möjligt – senast 23 april.

Arbetsbeskrivning

Du jobbar i en liten grupp vars uppgift är att presentera och marknadsföra Ängsbacka kursgård och de kurser och festivaler vi arrangerar här.

Kanalerna är vår hemsida, facebook, nyhetsbrev, pressreleaser, affischering, samarbetspartners, nätverk och ambassadörer. Vi kommunicerar också via våra workshopledare, medlemmar och volontärer, samt ”in-house” till befintliga kunder.

Din roll är att vara spindeln i nätet i ett befintligt team som jobbar med web, foto & video, grafiskt design mm. Du kommer också att ansvara för våra texter och hur vi presenterar våra produkter skriftligt i olika medier.

Anställningen kommer att innebära en blandning av strategiskt arbete (möten, utvecklingsprojekt, samordning, planering) och att arbeta “hands-on” (bl a att skriva produkt-texter och publicera dem på webben) Vi förväntar oss inte att du ska kunna leda verksamheten från dag ett, men att du med support från teamet och Ängsbackas ledning på sikt ska vara huvudansvarig för att leda och samordna vårt marknadsföringsarbete.

Jobbet handlar mycket om att ha förståelse för Ängsbackas produkter, värderingar och vad vi erbjuder dem som kommer hit. Under lugnare perioder kan du varva ditt arbete med att själv delta i festivaler och ibland även vissa kurser.

Vi söker dig som:

  • är driftig, kreativ och har ledaregenskaper
  • är lyssnande, lösningsorienterad och kan hålla ihop ett team
  • är social, stress- och kaostålig och klarar att ha många bollar i luften
  • är bra på att uttrycka dig skriftligt på korrekt svenska, samt även på engelska
  • är trygg och har god självkänsla
  • har egen erfarenhet av personlig och andlig utveckling
    och har engagemang och förståelse för Ängsbackas verksamhetsområden

 

Meriterande för tjänsten är utbildning och erfarenhet inom:

  • kommunikation och marknadsföring
  • webpublicering, webdesign, wordpress, sociala medier
  • copywriting / kundorienterat skrivande
  • kurs och festivalverksamhet, gärna inom personlig utveckling
  • personalansvar och projektledning